EĞİTİM, MESLEKİ EĞİTİM VE GENÇLİK
(ABnin eğitim programları ülkemizde Ulusal Ajans tarafından yürütülmektedir, programlara katılımla ilgili bilgilere Ulusal Ajansın İnternet adresinden - http://www.ua.gov.tr - ulaşabilirsiniz) Yerindenlik ilkesi, her Üye Ülkenin eğitim ve mesleki eğitim sistemlerinin organizasyonu ile eğitim ve öğretimin muhtevasında tam sorumluluk üstlendiğini varsaymak anlamına gelmektedir. AB Anlaşmasının 149. ve 150. maddelerine uygun olarak Topluluğun rolü, Üye Ülkeler arasındaki işbirliğini teşvik ederek eğitimin kalitesinin artmasına katkıda bulunmak, gerekiyorsa, özellikle eğitimde bir Avrupa boyutu geliştirmek bakış açısıyla ve hareketliliği teşvik ederek Avrupa okulları ve üniversiteleri arasında işbirlikleri geliştirerek üye ülkelerin faaliyetlerini desteklemek ve tamamlamaktır. Bu nedenle, söz konusu maddelere uygun olarak, Birlik ortak bir eğitim politikası geliştirilmesini hedeflememektedir. Fakat, bu alanda işbirliğini teşvik etmek için bazı özel araçlar ortaya koymuştur: * Topluluk faaliyet programları Avrupa ikili karar süreci ( Konsey ve Parlamento) ile kabul edilmektedir. Programlar şunlardır: SOCRATES: Socrates programı alt programları ile birlikte Üniversiteler (Erasmus Programı) ve okullar (Comenius Programı) arasındaki öğrenci hareketliliğini ve işbirliklerini ve dil öğrenimi (Lingua Programı) teşvik eder. Niteliklerin tanınması bakış açısıyla ağlar kurulmasını (Naric Ağı) destekler. Eğitim alanında bilgi verir (Eurydice) ve yöneticiler arasında tecrübe değişimine fırsat tanır (Arion Programı). ERASMUS MUNDUS: Bu program, Erasmus Mundus mastır derslerine mali destekten burs sağlanmasına kadar bir takım girişimlerle Avrupa yüksek öğretiminin kalitesini artırmayı hedefler. LEONARDO DA VINCI: Ulusal mesleki eğitim sistemlerini geliştirerek, yenilikleri ve hayat boyu öğrenmeyi teşvik ederek mesleki eğitime erişimi artırır. GENÇLİK: Avrupa Gönüllülük Hizmetleri (EVS) programıyla, eğitim sistemleri dışındaki az ayrıcalıklı gençlerin hareketliliğine imkan tanıyarak Avrupa'daki ya da gelişmekte olan ülkelerdeki yerel yetkililer veya dernekler tarafından yürütülen projelere katılmalarını mümkün kılar. * Topluluğun, tavsiyeler, tebliğler (örneğin hayat boyu öğrenme ya da okullardaki ve üniversitelerdeki eğitimini kalitesinin değerlendirilmesi), çalışma dokümanları, pilot projeleri vb. politikalar konusunda Üye Ülkeler arasındaki işbirliğini teşvik eden meşru mevzuatları;
* Birliğin mesleki eğitim alanındaki faaliyetlerini destekleyen iki organ şunlardır: Avrupa Mesleki Eğitimi Geliştirilme Merkezi (CEDEFOB) ve Avrupa Mesleki Eğitim Vakfı (ETF). Bunlar PHARE ( Orta ve Doğu Avrupa Ülkelerine Topluluk Yardımı), TACIS (Doğu Avrupa ve Orta Asya ile AB İlişkileri) ve MEDA (Avrupa- Akdeniz Ortaklığı) programlarının bir parçası olarak mesleki eğitim sistemlerindeki reformları destekler ve koordine ederler. Avrupa Konseyinin Mart 2000'de Lizbon'da koyduğu hedef (dünyadaki en rekabetçi ve dinamik bilgi temelli ekonomi haline gelmek) doğrultusunda Komisyon hayat boyu öğrenme alanındaki politikalarda işbirliğini başlattı. Bu işbirliğinin amacı eğitim ve mesleki eğitim sistemlerinin kalitesini artırmak, eğitime ve mesleki eğitime küresel erişimi mümkün kılmak ve eğitim ve mesleki eğitim sistemlerini dünyaya açmaktır. Ayrıca işsizlikle mücadele etmek ve gerçek bir Avrupa bilgi toplumu oluşturmak amacıyla aktif nüfusun teknolojik değişikliklere uyumuna yardımı sürekli hale getirmek ana araçlardan birisi olarak görülmektedir.
(ABnin eğitim programları ülkemizde Ulusal Ajans tarafından yürütülmektedir, programlara katılımla ilgili bilgilere Ulusal Ajansın İnternet adresinden - http://www.ua.gov.tr - ulaşabilirsiniz) Yerindenlik ilkesi, her Üye Ülkenin eğitim ve mesleki eğitim sistemlerinin organizasyonu ile eğitim ve öğretimin muhtevasında tam sorumluluk üstlendiğini varsaymak anlamına gelmektedir. AB Anlaşmasının 149. ve 150. maddelerine uygun olarak Topluluğun rolü, Üye Ülkeler arasındaki işbirliğini teşvik ederek eğitimin kalitesinin artmasına katkıda bulunmak, gerekiyorsa, özellikle eğitimde bir Avrupa boyutu geliştirmek bakış açısıyla ve hareketliliği teşvik ederek Avrupa okulları ve üniversiteleri arasında işbirlikleri geliştirerek üye ülkelerin faaliyetlerini desteklemek ve tamamlamaktır. Bu nedenle, söz konusu maddelere uygun olarak, Birlik ortak bir eğitim politikası geliştirilmesini hedeflememektedir. Fakat, bu alanda işbirliğini teşvik etmek için bazı özel araçlar ortaya koymuştur: * Topluluk faaliyet programları Avrupa ikili karar süreci ( Konsey ve Parlamento) ile kabul edilmektedir. Programlar şunlardır: SOCRATES: Socrates programı alt programları ile birlikte Üniversiteler (Erasmus Programı) ve okullar (Comenius Programı) arasındaki öğrenci hareketliliğini ve işbirliklerini ve dil öğrenimi (Lingua Programı) teşvik eder. Niteliklerin tanınması bakış açısıyla ağlar kurulmasını (Naric Ağı) destekler. Eğitim alanında bilgi verir (Eurydice) ve yöneticiler arasında tecrübe değişimine fırsat tanır (Arion Programı). ERASMUS MUNDUS: Bu program, Erasmus Mundus mastır derslerine mali destekten burs sağlanmasına kadar bir takım girişimlerle Avrupa yüksek öğretiminin kalitesini artırmayı hedefler. LEONARDO DA VINCI: Ulusal mesleki eğitim sistemlerini geliştirerek, yenilikleri ve hayat boyu öğrenmeyi teşvik ederek mesleki eğitime erişimi artırır. GENÇLİK: Avrupa Gönüllülük Hizmetleri (EVS) programıyla, eğitim sistemleri dışındaki az ayrıcalıklı gençlerin hareketliliğine imkan tanıyarak Avrupa'daki ya da gelişmekte olan ülkelerdeki yerel yetkililer veya dernekler tarafından yürütülen projelere katılmalarını mümkün kılar. * Topluluğun, tavsiyeler, tebliğler (örneğin hayat boyu öğrenme ya da okullardaki ve üniversitelerdeki eğitimini kalitesinin değerlendirilmesi), çalışma dokümanları, pilot projeleri vb. politikalar konusunda Üye Ülkeler arasındaki işbirliğini teşvik eden meşru mevzuatları;
* Birliğin mesleki eğitim alanındaki faaliyetlerini destekleyen iki organ şunlardır: Avrupa Mesleki Eğitimi Geliştirilme Merkezi (CEDEFOB) ve Avrupa Mesleki Eğitim Vakfı (ETF). Bunlar PHARE ( Orta ve Doğu Avrupa Ülkelerine Topluluk Yardımı), TACIS (Doğu Avrupa ve Orta Asya ile AB İlişkileri) ve MEDA (Avrupa- Akdeniz Ortaklığı) programlarının bir parçası olarak mesleki eğitim sistemlerindeki reformları destekler ve koordine ederler. Avrupa Konseyinin Mart 2000'de Lizbon'da koyduğu hedef (dünyadaki en rekabetçi ve dinamik bilgi temelli ekonomi haline gelmek) doğrultusunda Komisyon hayat boyu öğrenme alanındaki politikalarda işbirliğini başlattı. Bu işbirliğinin amacı eğitim ve mesleki eğitim sistemlerinin kalitesini artırmak, eğitime ve mesleki eğitime küresel erişimi mümkün kılmak ve eğitim ve mesleki eğitim sistemlerini dünyaya açmaktır. Ayrıca işsizlikle mücadele etmek ve gerçek bir Avrupa bilgi toplumu oluşturmak amacıyla aktif nüfusun teknolojik değişikliklere uyumuna yardımı sürekli hale getirmek ana araçlardan birisi olarak görülmektedir.